Sunday, January 3, 2016

Tvillingarna Thornthwaites testamente

I vanliga fall läser jag inte barn- och ungdomsböcker annat än i undantagsfall och p.g.a. nostalgi, vanligtvis att jag har snubblat över något från min barndom och börjar bläddra.

Men det var någon bokbloggare som skrev om Gareth P. Jones och Tvillingarna Thornthwaites testamente på ett så frestande sätt att jag blev tvungen att se efter vad det var för något.

Mitt nioåriga jag hade älskat den här boken, sträckläst den och därefter tvingat mamma till ett akutbesök på bibblan för att låna hem allt annat som Jones skrivit.

Mitt vuxna jag sträckläste boken (nåja, det gick ju på en timme), fnissade nöjt och packade omedelbart ner den för att skänka bort till syskonbarn.

Det handlar om två föräldralösa och mycket märkliga barn som bor ensamma med en butler och en kokerska i ett stort hus. De försöker oavbrutet mörda varandra på intrikata sätt: pirayor i badkaret, fällor i sängen, en fullt fungerande giljotin i en oskyldig teateruppsättning. En dag sluter de fred - men mordförsöken fortsätter! Vem ligger bakom de nya attackerna?

Det är spännande och lagom läskigt. Roald Dahl har fått en värdig arvtagare.

2 comments:

  1. Låter helt underbar, tycker jag! Nuförtiden verkar väldigt många barnböcker - i synnerhet de som riktar sig till nyligen läskunniga - handla om vampyrer, monster, varulvar och häxor. Det blir jobbigt om man som faster (i mitt fall) försöker hitta vettiga böcker att ge bort, som INTE handlar om övernaturliga kreatur. Ska kolla in den här!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, några övernaturliga inslag finns inte, däremot rejäla mängder mord och mordförsök... Men på ett roligt sätt. En ganska morbid barndeckare!

      Delete