Tuesday, February 28, 2017

Race report: Mrs Figg, Maigret och Mordor

Min vän kanalsimmerskan har en blogg om galna frilufts- och träningsprojekt och därifrån har jag lärt mig att en bör leverera en race report när en har tävlat. Så här kommer min:

Vi anlände till Mora och huset där vi skulle få övernatta. En trevlig äldre dam släppte in oss i ett hem som luktade mycket kraftigt av katt. Vi misstänker skarpt att hennes riktiga namn var Arabella Figg.

För en gångs skull hade jag inte med mig en enda bok - vafalls! - vilket naturligtvis var ett stort misstag. Jag blev tvungen att låna George Simenon, Maigret och den dödsdömde ur Mrs Figgs hylla och läste första tre kapitlen för att kunna somna ordentligt (och mycket tidigt). Nu måste jag till bibblan och få hem den här boken för att kunna läsa klart vid tillfälle.

Klockan 04 avgick bussen från Mora mot starten i Sälen. Fullt med skidklädda människor i uppsluppen blandning av sömnbrist, tävlingsnerver och glada tillrop. Och två höhö-iga grabbar bakom mig som diskuterade bansträckningen. "Sedan kommer vi upp på myrarna", sa de till varandra, "det är som Mordor, jättekallt och man måste bara staka och staka". Mordor är INTE kallt, det är en förbränd öken av rök och aska. Och INGEN stakar i Mordor, tänkte jag. Ingen! Sedan somnade jag.

När starten gick stod det snart klart att jag hade helt fel valla, att snöfallet i kombination med kraftig motvind innebar trubbel och knappt några spår att åka i, att mitt knä inte alls hade läkt klart och att det inte skulle bli fråga om rekordtid i år. Tack vare två värktabletter och väldigt starka armar kom jag i mål trots allt. Sista fyra milen på enbart stakning för då var den felaktiga vallan fullständigt försvunnen och jag hade noll fäste. Och jag tog faktiskt en ny personbästa tid, även om den var ca 37 minuter långsammare än jag hade tänkt mig.

Var det värt det? Tja, jag tänkte visserligen mycket på cyanidkapslar omkring Risberg men så här i efterhand är jag ändå väldigt nöjd, även om jag just nu inte kan lyfta vänster arm mer än ett par centimeter.

12 comments:

  1. Va duktig du är, bara ta sig igenom är inte illa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å vad du är snäll, tack tack!

      Delete
  2. Mycket imponerad av din viljestyrka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blir ofta förvånad själv.

      Delete
  3. vi var i Sälen för ett par veckor sedan, läste inte en enda bok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte en enda! Men vad gjorde ni då?

      Delete
  4. Verkligen starkt gjort, skulle inte klarat en kilometer ens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu anar jag en överdrift men tack så mycket i alla fall! :)

      Delete
  5. Exakt så skall man skriva - "race report" måste vara på engelska och så skall det vara blod, svett och tårar. Eller värktabletter, svett och litterära referenser, det går lika bra. Förresten läste jag i DN (dvs inte FAKE news) att bara de 100 starkaste orkar staka de sista tre milen så nu har vi klargjort det också. Helt fantastisk är du, oavsett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ju haft en bra förebild att lära av. Jag gillar din DN-artikel!

      Delete